Lokomotywy EU07/ET41 od Piko

Pod koniec 2013 roku na forum modelarskim została oficjalnie ogłoszona informacja o budowie lokomotywy EU07 w skali 1:87 przez firmę SK Model, która ma mieć swoją premierę i być dostępna w sprzedaży pod koniec 2014 roku. Niestety od tego czasu do marca 2014 roku, była cisza w temacie, aż dostaliśmy oficjalne potwierdzenie od Pana Krzysztofa Koja, że produkcją lokomotyw EU07 zajmie się producent PIKO, czyli ten sam, który odpowiada za produkcję lokomotyw SM42/SP42.

 

Na początek lokomotywy EU07 mają być zaprojektowane i sprzedawane w wersji (typie) 4E, czyli w zakresie numerów EU07-001 do EU07-244, produkowanych w zakładzie Pafawag we Wrocławiu oraz lokomotyw EU06 i EP08, które wizualnie nie różnią się prawie niczym lub różnice są mało istotne.

Nowości na temat modelu można śledzić na forum modelarskim.
EU07-193 w malowaniu PKP Cargo do nabycia w sklepach od 14 listopada 2014 r.

 

19 lipca 2014
została przestawiona oferta katalogowa lokomotyw EU07 od PIKO na rok 2014.
Zostały zaproponowane modele EU07 w wersji 4E jak i 303E oraz… miła niespodzianka – model ET41, w zapowiedzi na grudzień 2014.

16 sierpnia 2014
do sprzedaży trafił sierpniowy numer Świat Kolei, w którym jest artykuł Pana Krzysztofa Koja, opisujący w szczegółach produkcję modeli. Niestety brak jest fotografii.
Najważniejsze informacje to:

1. Model będzie występował w 23 różnych wariantach lokomotyw typu 4E, 102E, 203E oraz 303E (chodzi o różnice w wyposażeniu lokomotyw).
2. Plan produkcyjny obejmuje 30 lokomotyw:
– EU06 – 2 lokomotywy
– EU07 (4E) – 8 lokomotyw,
– EP07 (4E) – 2 lokomotywy,
– EP08 (102E) – 3 lokomotywy,
– EU07 (303E) – 7 lokomotyw,
– EP07 (303E) – 3 lokomotywy,
– ET41 (203E) – 5 lokomotyw.
3. Modele będą posiadały imitacje półsprzęgów powietrznych oraz sprzęgów śrubowych (na czym zależało mi najbardziej i z czego jestem zadowolony) – w modelach serii Piko Expert nie spotkałem się z tym, nawet BR 130 tego nie ma!
4. Modele będą posiadały szkła reflektorów zwykłe oraz wzmocnione przez pionowe pręty! Dla mnie bardzo, bardzo duża zaleta.
EU07-222.JPG
5. Różnorodność wykonania podzespołów na dachu lokomotyw, będzie pozwalała na wykonanie modelu z początku lat 70-tych (coś dla miłośników epoki IVa).
6. Napęd będzie taki sam, jak w modelu BR 230 Piko 59740 (niestety nie wiem jaki to napęd). Tylko jeden z członów będzie napędzany, lecz pobór prądu będzie odbywał się z obu członów.
7. Oświetlenie lokomotyw będzie odbywało się za pośrednictwem światłowodów z wnętrza pojazdu (osobno prawe i lewe światło). Czerwone światła będą doprowadzone tym samym światłowodem, więc tutaj trochę kiszka.
8. Modele będzie obsługiwał dekoder Plux22. Dodatkowo będzie możliwość włączenia świateł manewrowych!
9. Będzie możliwość włączenia oświetlenia kabiny (po jednej lub drugiej stronie).
10. Miejsce pod głośnik 23 mm.


Plan wydawniczy EU07

2014 r.

1. 2014.09: EU07-193 (4E) (Piko 96360) | niebieska | PKP Cargo | CT Wielkopolski | Rev. 07.08.2009 (VIa)
2. 2014.10: EP07-187 (4E) (Piko 96361) | miętowo-zielona (żółte czoła) | PKP | CM Żurawica | Rev. 31.05.2001 (Vb)
3. 2014.11: EU07-348 (303E) (Piko 96362) | zielona | PKP | MD Poznań | Rev. brak (1984, IVc)
4. 2014.12: ET41-152 (203E) (Piko 96363) | zielona (żółte czoła) | PKP | Ostrów Wielkopolski | Rev. 30.12.2000 (Vb)

2015 r.

5. 2015.02: EU07-171 (4E) (Piko 96364) | miętowo-zielona | PKP | Kraków | Rev. 21.03.2002 (Vc)
6. 2015.04: EP07-198 (4E) (Piko 96365) | szaro-niebieska | PKP InterCity | Ep. VIa
7. 2015.06: EP08-006 (102E) (Piko 96366) | pomarańczowa | PKP | Ep. Vc
8. 2015.09: EU07-345 (303E) (Piko 96367) | miętowo-zielona (żółte czoła) | PKP | Białystok | Ep. Vb
8. 2015.10: EU06-10 (Piko 96368) | zielona (żółte czoła) | PKP | Kraków | Ep. Vb
9. 2015.11: EU07-314 (303E) (Piko 96369) | zielona (żółte czoła) | PKP | Olsztyn | Ep. Vb
10. 2015.12: ET41-144 (203E) (Piko 96370) | niebieska | PKP Cargo | Ep. VIa

2016 r.

9. 2015.??: EU07-167 (4E) (Piko 96371) | zielona (żółte czoła) | PKP | Poznań | Ep. Vb


Premiery w sklepach

2014-11-14: EU07-193 (Piko 96360)
2014-12-11: EU07-187 (Piko 96361)
2015-01-21: EU07-348 (Piko 96362)
2015-02-11: ET41-152 (Piko 96363)
2015-03-05: EU07-171 (Piko 96394)


Ulotka


Najważniejsze daty dotyczące lokomotyw EU07 i EP08

1963: Rozpoczęcie budowy lokomotyw EU07 4E (Pafawag)
1972: Rozpoczęcie budowy lokomotyw EP08 4Ea i 102E (Pafawag)
1974: Zakończenie budowy lokomotyw EU07 4E – wyprodukowano 240 egzemplarzy: EU07-001 – EU07-240
1976: Zakończenie budowy lokomotyw EP08 4Ea i 102E – wyprodukowano 15 egzemplarzy: EP08-001 – EP08-015
1983: Rozpoczęcie budowy lokomotyw EU07 303E (HPC)
1992: Zakończenie budowy lokomotyw EU07 303E – wyprodukowano 243 egzemplarze: EU07-301 – EU07-543