Lokomotywy SM42/SP42 od Piko
Lokomotywy SM42/SU42 były zapowiadane oficjalnie przez firmę PIKO już w 2008 roku. Po ukazaniu się tych informacji wraz z numerem katalogowym modelu, sprawa ucichła, aż do roku 2012, kiedy to ponownie obiegła w sieci informacja o wznowieniu projektu. Okazało się wówczas, że projekt lokomotywy powstał całkowicie od nowa (z inicjatywy firmy SK Model) niż przy wcześniejszych założeniach i uwzględniał on produkcję modeli SM42 (lokomotywy spalinowej-manerwowej) oraz SP42 (lokomotywy spalinowej-pasażerskiej). W sierpniu 2012 roku, mieliśmy okazję pierwszy raz zobaczyć gotową lokomotywę SM42, a we wrześniu była już do nabycia w sklepach. Niestety od czasu pojawienia się pierwszy informacji, musieliśmy czekać na model aż 5 lat, lecz zostało to nagrodzone cierpliwym modelarzom i kolekcjonerom polskiego taboru, wspaniałym wykonaniem modelu oraz w niskiej cenie!
Modele są wypuszczane wyłącznie na rynek polski, w miesiącach: wrzesień, październik, listopad, grudzień, luty, marzec oraz kwiecień. Reasumując – w ciągu roku możemy ujrzeć w sklepach aż 7 modeli SM42/SP42 w różnych malowaniach, epokach oraz przydziałach.
2012 r.
1. 2012.09: SM42-678 (Piko 59460) | niebieska | PKP Cargo | CM Żurawica | Rev. 21.08.2008 (V)
2. 2012.10: SP42-064 (Piko 59461) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Choszczno | Rev. 15.12.1988 (IV) | RAL 6014 (Gelboliv)
3. 2012.11: SM42-865 (Piko 59462) | zielona | PKP | CM Gdynia | Rev. 29.10.2005 (V)
4. 2012.12: SM42-593 (Piko 59463) | srebrno-czerwona | PKP Przewozy Regionalne | PR Poznań | Rev. 05.09.2008 (V)
2013 r.
5. 2013.02: SP42-071 (Piko 59464) | zielona | PKP | MZ Czerwieńsk | Rev. 30.07.1999 (V)
6. 2013.03: SM42-563 (Piko 59465) | niebieska | PKP InterCity | BZ Gdynia | Rev. 25.05.2009 (V)
7. 2013.04: SM42-1083 (Piko 59471) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Poznań | Rev. 28.02.1991 (V)
8. 2013.09: SM42-2323 (Piko 59469) | czarna | CTL Logistics (prywatna) | Rev. 26.07.2010 (V)
9. 2013.10: SP42-111 (Piko 59472) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Legnica (lub MT Wrocław) | Rev. 31.10.1991 (V) | RAL 6014 (Gelboliv)
10. 2013.11: SM42-567 (Piko 59470) | zielona | PKP | CM Kraków | Rev. 11.04.2007 (V)
11. 2013.12: SM42-822 (Piko 59466) | żółta | PKP Energetyka | Kostrzyn nad Odrą | Rev. 08.12.2008 (V)
2014 r.
12. 2014.02: SP42-043 (Piko 59473) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Gdynia | Rev. 30.09.1979 (IV) | RAL 6008 (Braungrun)
13. 2014.03: SM42-2164 (Piko 59474) | bordowo-żółta | Rail Polska (prywatna) | Rev. 28.10.2009 (V)
14. 2014.05: SM42-2633 (Piko 59475) | zielona | Huta Szkła Jarosław (prywatna) | Rev. 06.2013 (V)
15. 2014.09: SP42-118 (Piko 59477) | ciemnozielona | PKP | MT Toruń | Rev. 30.12.1998 (V)
16. 2014.10: SM42-2211 (Piko 59476) | pomarańczowo-zielono-czarna | Pol-Miedź Trans (prywatna) | Rev. 24.02.2009 (V)
17. 2014.11: SP42-037 (Piko 59479) | ciemnozielona | PKP | MT Tarnów | Rev. 31.12.1997 (V)
18. 2014.12: SM42-1021 (Piko 59478) | zielona | PKP | CM Łódź | Rev. 31.03.2000 (V)
2015 r.
19. 2015.03: SM42-1069 (Piko 59265) | niebieska | PKP Cargo | CT Zachodniopomorski (Szczecin) | Rev. 29.03.2013 (VIa)
20. 2015.05: SP42-049 (Piko 59266) | oliwkowo-brązowa | PKP | MD Opole | Rev. 17.03.1993 (Va)
21. 2015.09: SM42-546 (Piko 59267) | ciemnozielona | PKP | MD Łazy | Rev. 30.04.1983 (IVc)
Zapowiedziane w innym terminie
SP42-100 | ciemnozielona | PKP
Zalety i wady modelu
Zalety modelu:
pełna zgodność malowania i oznaczeń z oryginałem
cicha praca silnika
cena
różnorodność malowań
Wady modelu:
uproszczony osprzęt na czołach modelu
prostokątne diody (zazwyczaj krzywo ułożone w modelu)
krzywo montowane barierki
napęd trójpolowy
słaba kompatybilność z niektórymi dekoderami (kiepska praca modelu: szarpanie, itp.)
po zakupie wymaga czyszczenia kół (użytkownicy skarżą się na nagłe zatrzymywanie się modelu podczas jazdy)
źle dobrane przełożenia (w analogu przy napięciu 12V model osiąga zawrotną prędkość)
Warto również wspomnieć, że prawdopodobnie od modelu SP42-118 (Piko 59477), diody światła białego zostały wymienione na cieplejszy odcień, bliższy rzeczywistości.
Tabela epok
Epoki | Lata w Polsce ![]() |
Modele SM42/SP42 |
– Epoka III – |
1945 – 1968 | |
Epoka IIIa | 1945 – 1951 | – |
Epoka IIIb | 1951 – 1956 | – |
Epoka IIIc | 1956 – 1968 | – |
– Epoka IV – |
1968 – 1989 | |
Epoka IVa | 1968 – 1974 | – |
Epoka IVb | 1974 – 1980 | SP42-043 | Rev. 30.09.1979 |
Epoka IVc | 1980 – 1989 | SM42-546 | Rev. 30.04.1983 SP42-064 | Rev. 15.12.1988 |
– Epoka V – |
1989 – 2009 | |
Epoka Va | 1989 – 2001 | SM42-1083 | Rev. 28.02.1991 SP42-111 | Rev. 31.10.1991 SP42-049 | Rev. 17.03.1993 SP42-118 | Rev. 30.12.1998 SP42-071 | Rev. 30.07.1999 SM42-1021 | Rev. 31.03.2000 |
Epoka Vb | 2001 – 2003 | – |
Epoka Vc | 2003 – 2009 | SP42-037 | Rev. 31.12.1997 (stan na 2003 r.) SM42-865 | Rev. 29.10.2005 SM42-567 | Rev. 11.04.2007 SM42-678 | Rev. 21.08.2008 SM42-593 | Rev. 05.09.2008 SM42-822 | Rev. 08.12.2008 |
– Epoka VI – | 2009 do dziś | |
Epoka VIa | 2009 do dziś | SM42-2211 | Rev. 24.02.2009 SM42-563 | Rev. 25.05.2009 SM42-2164 | Rev. 28.10.2009 SM42-2323 | Rev. 26.07.2010 SM42-1069 | Rev. 29.03.2013 SM42-2633 | Rev. xx.06.2013 |
Najważniejsze daty dotyczące lokomotyw SM42/SP42
1965: Rozpoczęcie budowy lokomotyw SM42
1967: Rozpoczęcie budowy lokomotyw SP42
1972: Zmiana konstrukcji ostoi w lokomotywach SM42 (stara ostoja do SM42-520; nowa ostoja od SM42-521)
1972: Zmiana konstrukcji ostoi w lokomotywach SP42 (stara ostoja do SP42-016; nowa ostoja od SP42-017)
1978: Zakończenie budowy lokomotyw SP42 (wyprodukowano 268 egzemplarzy)
1992: Zakończenie budowy lokomotyw SM42 (wyprodukowano 1822 egzemplarzy, z czego 1157 dla PKP)
Galeria
Porównanie barw SP42-071, SM42-567, SM42-865 i SM42-1021