Lokomotywy ST44 od Roco

ST44 – sześcioosiowa ciężka spalinowa lokomotywa towarowa. Model ST44 od Roco z typowo polskimi reflektorami mieliśmy okazję ujrzeć już w maju 2011 roku. Był to długo oczekiwany model popularnego w Polsce “Gagara”. Jako pierwszy ujrzeliśmy w sprzedaży egzemplarz z numerem ST44-1028. Pierwsze wrażenia modeli lokomotyw ST44 są bardzo pozytywne. Niestety po bliższym przyjrzeniu się, możemy znaleźć typowe uproszczenia o których mowa poniżej. Jeśli chodzi o właściwości jezdne oraz silnik, z mojej strony brak jakichkolwiek negatywnych uwag. Model ma zamontowany 5-polowy silnik od Roco. Lokomotywa porusza się bardzo cicho i powoli na najniższym napięciu. Oświetlenie wyposażone jest w dwie mikrożarówki (szczegóły niżej). Do tej pory (marzec 2014 r.), Roco wypuściło osiem egzemplarzy (łącznie z ST44-003).

Pierwszym modelem ST44 od Roco jest egzemplarz ST44-003 wydany w lutym 2007 roku, z oryginalnymi radzieckimi reflektorami. Wyposażony został w oświetlenie białe/czerwone, zgodne z kierunkiem jazdy. Na następny wypust ST44 od Roco, musieliśmy czekać do maja 2011 roku, lecz już z typowo polskimi reflektorami. Niestety ma to swoje minusy. Roco uprościło model pod względem oświetlenia i ograniczyło je tylko do świateł białych, zgodnych z kierunkiem jazdy. Światła czerwone są wyłącznie zamalowanymi atrapami i ich montaż trzeba wykonać we własnym zakresie.
Kolejnymi wadami w modelu jakie dostrzegłem, to przeskalowane zderzaki. W porównaniu do innych modeli oraz po obejrzeniu setek zdjęć prawdziwych lokomotyw, jednoznacznie można stwierdzić, że są one olbrzymie. Niestety do tej pory nie udało mi się znaleźć odpowiednich zamienników. A szkoda, bo zderzaki w modelu są demontowane. Lekko przeskalowane zostały również ramki reflektorów w modelu. Po bliższym i dokładnym przyjrzeniu się, są one lekko “za grube” i wydają się zbyt duże. Ostatnim “złym” elementem jaki zauważyłem, to poręcze nad reflektorami. Raz, że również są lekko przeskalowane, to dwa, ich kształt na zakończeniach wgląda trochę inaczej niż w rzeczywistości. Roco niektóre modele wypuszczało w dwóch wersjach, pod dwoma numerami katalogowymi. Pierwsza wersja była analogowa, a druga cyfrowa z wbudowanym dźwiękiem oraz dekoderem ZIMO.


Zalety i wady modelu

 Zalety modelu:
 pełna zgodność malowania i oznaczeń z oryginałem
 cicha praca silnika (napęd 5-polowy)
 różnorodność malowań (od epoki IV do IV)
 możliwość wymiany akcesoriów osprzętu na czołach lokomotywy
 w zestawie sprzęgi standardowe (oczkowe) oraz krótkie Roco
 waga modelu (ponad 530 g)

 Wady modelu:
 cena (warto czekać na promocję w sklepach – nawet do 200 zł mniej)
 brak czerwonych świateł w modelu (tylko imitacje)
 uproszczone poręcze na podszybiach
 przeskalowane tarcze zderzaków
 trochę duże ramki świateł
 niska jakość dźwięków w przypadku modelu z dekoderem dźwiękowym
 podczas uruchamiania dźwięków, nadwozie modelu wpada w rezonans (tutaj więcej informacji)


Lista ST44 od Roco

  1. 2007.02: ST44-003 (Roco 62782) | ciemnozielona | PKP | Warszawa
  2. 2011.05: ST44-1028 (Roco 62763/62764) | zielona | PKP | Białystok | Rev. 19.10.2006
  3. 2011.05: M62-3513 (Roco 62767/62768) | bordowo-żółta | Rail Polska
  4. 2012.01: ST44-199 (Roco 62765/62766) | ciemnozielona (z żółtą mordką) | PKP | Olsztyn
  5. 2012.01: ST44-985 (Roco 72700/72701) | zielona | PKP | Krzyż
  6. 2012.05: ST44-008 (Roco 62769) | zielona | PKP | Warszawa
  7. 2012.05: ST44-013 (Roco 72697) | zielona | PKP | Warszawa
  8. 2012.10: ST44-717 (Roco 72706/72707) | niebieska | PKP Cargo | Szczecin | Rev. 31.08.2010
  9. 2013.02: ST44-895 (Roco 62759) | zielona | PKP | Gdynia | Rev. brak oznaczeń
  10. 2016.05: ST44-650 (Roco 72970/72971) | ciemnozielona | PKP | Tarnowskie Góry | Rev. 05.1987
  11. 2018.06: ST44-190 (Roco 72877/72878) | ciemnozielona (z żółtą mordką) | PKP


Wstrzymana produkcja

  1. 2014: ST44-??? (Roco 62946/62947) | biało-czerwona | PKP Cargo